Franz Kafka: PREOBRAZBA (PREOBRAŽAJ)  Share 

garfy

  • Global Moderator
  • *****
  • Postova: 6640
  • Spol: Ženski
  • Osluškujući tišinu...
  • Respect: +279
Franz Kafka: PREOBRAZBA (PREOBRAŽAJ)
« Rujan 19, 2009, 11:33:33 »
0
O piscu možete pročitati ovdje.


Odnosi među likovima

OTAC: Odnos oca prema svom sinu Gregoru je grub, on njega mrzi i ne smatra ga sinom. Takav odnos proizlazi iz Kafkina odnosa prema svom ocu. Otac Gregora tuče i ne pušta ga da uopće izađe iz kuće, ne pušta ga čak ni iz sobe. Tako je bio grub da ga je gađao jabukama i jednom ga je pogodio u leđa, a poslije umire zbog toga.

MAJKA: Majka voli sina Gregora, ali ga se srami i stoga ga ne želi vidjeti. Ipak se na kraju dovoljno sabrala da bi išla k njemu. Tako je i on bio sretan, jer njemu je bilo dovoljno da čuje njihov glas da bi se razveselio.

GRETA: Greta je jedina u obitelji koja stvarno voli Gregora, ona se brine za njega, hrani ga i pomaže mu kad god može. Gregor je isto volio nju i stoga mu je bilo žao što joj nije rekao o namjerama da ju upiše u konzervatoriji, budući da je tako lijepo svirala. No i ona ga počinje zanemarivati, diže ruke od njega.

Tematika

Kafka u ovom djelu prikazuje otuđenost Gregora. On je čovjek, ali je sasvim drukčiji, različit i stoga ga nitko ne voli, cijela obitelj ga mrzi i hoće ga se riješiti tako da bi ih što manje osramotio. Jedino se sestra brine za njega. Unatoč svemu Gregor je usamljen jer osim sestre on nema nikoga, cijeli njegov svijet je mala soba iz koje nesmije izaći. Jako se bojao oca koji ga je mrzio i htio je učiniti bilo šta da bi ga se riješio. To se i dogodilo, on je bio krivac za njegovu smrt kad ga je pogodio jabukom u leđa. Mama ga je također voljela, ali upravo zbog toga ga njie željela vidjeti jer nije podnijela sve to.

Zaključak

Kafkin je svijet apstraktan i anormalan. Za njega sve što je normalno je anormalno. Okolni likovi u Kafkinim romanima smatraju junake funkcionare u obliku šahovskih figura. Međutim te figure žive u svojim nepojmljivim zakonitostima i umjesto da im koriste pripremaju im neodgodivi mat.

Svijet u kome je Kafka vođen i u kome je on živio jest onaj Staroga zavjeta. On je taj svijet napustio, ali ga se nije riješio, transponirao ga je u svoje vrijeme, zapravo ga je učinio bezvremenskim. Posebna značajka svijeta Starog zavjeta jest apsolutni suverenitet božiji. On je slobodan na strašan besprigovoran način

SADRŽAJ:

Gregor Samsa jednog se jutra probudio preobražen u kukca. Gregor je po zanimanju trgovački putnik i sve teže podnosi stres koji mu donosi posao, no ne može ga promijeniti dok ne otplati dugove svojih roditelja.

Nakon što shvati da kasni na vlak, na vrata mu pokuca majka, a on, odgovorivši joj, uplaši se svog glasa i kojem se osjetilo nekakvo bolno jaukanje. Usto shvaća da se ne može tako lako izvući iz kreveta. Čuđenje i sumnja ukućana zbog zaključanih vrata njegove sobe sve više rastu, a uskoro stiže i prokurist iz njegove tvrtke provjeriti zašto Gregora nema. Zbog toga se Gregor mukom izvuče iz kreveta.

Uzbuđenje pred vratima postaje sve veće i iako ih Gregor pokušava umiriti, to se ne događa jer mu je glas toliko promijenjen da ga ne razumiju. Iako je htio odgoditi trenutak pojavljivanja, prokuristovi oštri prijekori natjeraju ga da se ipak pokaže, nakon čega mu majka pada u nesvijest, a prokurist pobjegne od straha. Gregor krene za njim u namjeri da mu objasni sve, no otac ga štapom potjera nazad u sobu. Provlačeći se kroz tijesna vrata bojeći se udarca, Gregor se ozlijedio i tek se navečer probudio iz nesvjestice jer je namirisao svoju omiljenu hranu, koja mu više ne prija.
Pada noć i njegova ga prostrana soba počinje ispunjavati strahom.

Sutradan mu ujutro sestra, koja je jedina mogla podnijeti njegov novi izgled, primjetivši da ništa nije okusio, donosi svakakve vrste jela da ispita njegov ukus. Gregor otkriva kako mu prijaju samo jela zahvaćena truljenjem. Brigu o njemu preuzima sestra: donosi mu hranu, čisti i prozračuje sobu, dok on leži pokriven plahtom kako ga ona ne bi vidjela.

Iako ne komunicira s ostatkom obitelji, saznaje da je otac nakon sloma svog poduzeća uspio spasiti nešto novca koji će pomoći obitelji da se osovi na noge sad kad je izgubila svog hranitelja. Što se tiče Gregora, sestra je odlučila isprazniti mu sobu kako bi mogao puzati po zidovima. I kada Gregor osjeti da mu oduzimaju sve što ga podsjeća na njegovu ljudsku prošlost, prvi put reagira agresivno.
Očajnički se ustrčao sobom pokušavajući spasiti bar nešto, zbog čega njegova majka, užasnuta, pada u nesvijest.
 Tada dolazi otac i misleći da je Gregor počinio nasilje, ranjava ga jabukom, koja ostaje duboko zarivena u njegovom tijelu. Rana zbog koje Gregor teško pati urodila je ipak time da mu uvečer otvaraju vrata da može promatrati obitelj okupljenu u dnevnoj sobi.

Gregor bi s nostalgijom promatrao oca, koji se ponovno zaposlio, te majku i sestru zabavljene šivanjem. Postupno, obitelj sve više potiskuje Gregora iz svoje svijesti. Unajmili su dvorkinju, koja ga je uživala vrijeđati, da obavlja najteže poslove, dok bi sestra ostatke hrane iz njegove sobe uklonila jednim zamahom metle.

Gregor gotovo više ništa ne jede, a u njegovu su sobu počeli stavljati sve suvišne predmete. Roditelji uzimaju stanare pa vrata njegove sobe ostaju i uvečer zatvorena. Jedne je večeri čuo sestru kako svira violinu, a vrata su njegove sobe slučajno ostala otvorena te se on približio vratima kako bi ju vidio.
 Na nesreću, vidjeli su ga stanari, uspaničili se i počeli prijetiti tužbom. Taj događaj pogoršava Gregorov položaj, a sestra izjavljuje da ga se moraju riješiti. Poražen, Gregor se vraća u sobu čuvši kako se za njim okreće ključ. Te noći, prisjećajući se obitelji, Gregor umre.

Sutradan ga nalazi dvorkinja, a na njezinu je vijest da je umro svima laknulo.
Proljeće je. Otac, majka i sestra odlaze na izlet izvan grada razmišljajući o povoljnim perpektivama za budućnost koje su im se otvorile Gregorovom smrću.





Ovdje možete pronaći eseje na temu Franz Kafka: Preobrazba
"Sin sam nepregledne slavonske ravnice. Visoko je nebo nad nama, široko polje pod nama i ništa nema što bi me sprječavalo da hrlim vazda naprijed tom ravnom širinom i nedoglednom daljinom po kojoj se krili duh odvažnosti i ne pozna zapreke i strah."

StoneWonderCloud

  • Registrirani korisnik
  • Postova: 18
  • Respect: +1
Odg: Franz Kafka: PREOBRAZBA (PREOBRAŽAJ)
« Listopad 04, 2009, 15:09:36 »
0
Procitala sam ovo djelo.

Jako je zanimljivo, kratko, jednostavno za citati-sto je najbitnije.
Za razliku od mnogih drugih Kafkinih priča, metamorfoza je koherentna priča, te se lako čita&&shvaća...  :)
 :-*

garfy

  • Global Moderator
  • *****
  • Postova: 6640
  • Spol: Ženski
  • Osluškujući tišinu...
  • Respect: +279
Odg: Franz Kafka: PREOBRAZBA (PREOBRAŽAJ)
« Rujan 27, 2010, 16:27:10 »
0
O PISCU:

1883.-1924.

pisac moderne književnosti

-austrijski pripovjedač, rođen u Pragu, u ortodoksnoj židovskoj obitelji.
-Kafka provodi nesretno djetinjstvo pod nesmiljenim autoritetom oca, koje će ostaviti neizbrisiv pečat na njegovoj osjetljivoj psihi i slabom tjelesnom ustroju, te će do smrti živjeti kao osamljenik.

Za života je objavio teko nekoliko pripovijedaka, među njima i Preobražaj (1915.), dok je većinu svog opusa oporučno namijenio spaljivanju.

U književnoj ostavšti koju je sredio i većim dijelom objavio Max Brod nalazila su se i napoznatija Kafkina djela: romani Proces (objavljen 1925.), Dvorac (objavljen 1926.) i Amerika (objavljen 1927.)

"Sin sam nepregledne slavonske ravnice. Visoko je nebo nad nama, široko polje pod nama i ništa nema što bi me sprječavalo da hrlim vazda naprijed tom ravnom širinom i nedoglednom daljinom po kojoj se krili duh odvažnosti i ne pozna zapreke i strah."

garfy

  • Global Moderator
  • *****
  • Postova: 6640
  • Spol: Ženski
  • Osluškujući tišinu...
  • Respect: +279
Odg: Franz Kafka: PREOBRAZBA (PREOBRAŽAJ)
« Rujan 27, 2010, 16:36:52 »
0
KAFKIN EKSPRESIONIZAM

Kafkin opus sadrži elemente ekspresionizma: osjećaj straha i osamljenosti, prostest protiv društvenog mehanizma koji ugrožava slobodu pojednica i zahtijeva slijepo pokoravanje, uporaba groteske.


KAFKIN NADREALIZAM


Kafkin opus ima i elemente nadrealizma: halucinantne vizije.


KAFKINA EGZISTENCIJALNA OSAMLJENOST


Kafkino djelo ima obilježja aktualne društvene kritike, ali prije svega odražava vlastiti Kafkin svijet, njegovu egzistencijalnu osamljenost i nemoć da nađe mjesto u društvu, da odredi svoj stav prema svijetu i religiji, njegov strah i košmarske vizije kojima je bio podložan.

U doba traganja za novim formama izraza, Kafka izrađuje kristalno jasnim stilom i jednostavnim realizmom koji opisuje građansku stvarnost, u koju, poput Hoffmana i Poea, smještava fantastične događaje junaka.

Neshvaćen za života, smatra se danas jednim od najznačajnijih modernih pisaca 20. stoljeća, a "kafkijanstvo" je postalo opći pojam za stanje duha kakvo nalazimo u Kafkinu svijetu.
"Sin sam nepregledne slavonske ravnice. Visoko je nebo nad nama, široko polje pod nama i ništa nema što bi me sprječavalo da hrlim vazda naprijed tom ravnom širinom i nedoglednom daljinom po kojoj se krili duh odvažnosti i ne pozna zapreke i strah."

Patricia K.

  • Registrirani korisnik
  • Postova: 9
  • Spol: Ženski
  • Respect: +11
Odg: Franz Kafka: PREOBRAZBA (PREOBRAŽAJ)
« Siječanj 15, 2012, 10:57:57 »
0
Kafka je želio pokazati neumoljivost sistema u odnosu na pojedinca koji je, na neki način, iz njega izbačen (uklonjen). Taj pojedinac stalno ima posla sa čuvarima sustava čiji je stav da se on mora samo pokoriti tom sistemu. Najmanju grešku, koju bi taj pojedinac napravio, mogao bi sustav tretirati kao velik prekršaj iz jednostavnog razloga -  on uopće ne biva uključen u proces nego mu je postavljen advokat kojeg on nije odabrao i koji je i sam dio sustava. Tu je kreirana vrlo deprimirajuća atmosfera bezizlaznosti. Kafka je u svom junaku dao viziju sudbine intelektualca svoga vremena.
Kafka u knjigama, primjerice Proces i Zamak, piše o realnim odnosima, koje je pogodio manji zemljotres, da se malo promijeni stvarnost. Dakle, sve je uredu ali je samo jedan aspekt u čitavoj stvarnosti oblikovan. U Procesu se taj aspekt tiče optužbe koja je potpuno bizarna, a u Zamku se tiče opet bizarnog čekanja na neku banalnu birokratsku proceduru... Pa, sve što se u knjizi događa je potpuno logično i racionalno, osim tog jednog detalja koji čitavoj priči daje svojevrsni nadrealni karakter. Možda čitatelj misli da se pisac dobro zabavlja, da ga smišljeno provocira i da ima nevjerovatnu maštu, ali je Kafka samo drukčije postavio situaciju s optužnicom, dok je sve ostalo jedan normalan slijed događaja..
 
:-)

garfy

  • Global Moderator
  • *****
  • Postova: 6640
  • Spol: Ženski
  • Osluškujući tišinu...
  • Respect: +279
"Sin sam nepregledne slavonske ravnice. Visoko je nebo nad nama, široko polje pod nama i ništa nema što bi me sprječavalo da hrlim vazda naprijed tom ravnom širinom i nedoglednom daljinom po kojoj se krili duh odvažnosti i ne pozna zapreke i strah."

mazilica

  • Registrirani korisnik
  • Postova: 61
  • Spol: Ženski
  • Respect: +6
Odg: F. Kafka: PREOBRAZBA
« Rujan 11, 2012, 11:45:35 »
+3
Preobrazba

knjizevna vrsta: pripovijetka

tema: preobrazba covjeka u kukca (u alegorijskom smislu tema djela jest odnos pojedinca i obitelji, tj. odnos pojedinca i drustva)

likovi: Gregor, njegova sestra Greta, majka i otac, podstanari, sluzavka, prokurist

kompozicija: pripovijeka ima tri dijela ( u tematskom bismo ih smislu mogli nazvati: preobrazba,ranjavanje i smrt; znakovito je da svaki dio zavrsava recenicom koja govori o ocevu odnosu prema Gregoru:
 
  1.dio: "Otac je jos stapom zatvorio za njim vrata, a onda je napokon nastala tisina."

  2.dio: "Samo je posljednjim pogledom jos vidio kako se sirom otvaraju vrata njegove sobe i kako ispred sestre koja vice juri majka u kosulji, jer je sestra bila svukla s nje haljinu da bi joj, dok je lezala u nesvjestici, olaksala disanje, kako majka zatim juri prema ocu dok joj razvezane suknje i podsuknje klize jedna za drugom na pod i kako navaljuje, spoticuci se o suknje i podsuknje, na oca i grli ga stapajuci se s njim u jedno - ali tad je vec Gregora izdao vid - i kako moli oca, ruku prekrizenih na njegovu potiljku, da postedi Gregoru zivot."

  3.dio - nakon Gregorove smrti otac i majka su jedinstveni u svom ponosu na kcerku, sin im uopce nije u mislima: "Dok su tako razgovarali, gospodin i gospoda Samsa gotovo u isti mah zapazise, promatrajuci svoju sve zivahniju kcer, kako se ona u posljednje vrijeme, unatoc svim nevoljama od kojih su joj obrazi poblijedili, razvila u lijepu i jedru djevojku."

problemi na koje ukazuje djelo: je li obitelj doista baza ljubavi, medusobnog razumijevanja i podrzavanja; pitanje animalnosti Gregora Samse - je li on doista zivotinja ako osjeca ljepotu umjetnosti (kao sto ju je on osjetio dok je svirala sestra); problem usamljenosti pojedinca, hladnoce i nerazumijevanja obitelji kao mikroslike drustva, obitelj ranjava svog clana psihicki i fizicki, problem odnosa s ocem

stilska obiljezja
-Kafkina estetika nije estetika uzivljavanja, nego estetika soka
-u djelu je oslikana kafkijanska atmosfera: turobna atmosfera u kojoj zivi pojedinac, usamljen i ranjen
-cudecno koje nikog ne cudi (Gregor se pretvara u kukca, nikog to ne cudi, obitelj prihvaca tu cinjenicu kao da je to nesto uobicajeno)
-struktura paradoksa (motiv preobrazenja je apsurdan, ali je pripovijetka napisana realistickom tehnikom; pripovijedan je u 3.licu, prevladavaju opisivanje, pripovijedanje, dijalog)
-elementi sna (nadrealisticki element)
-osjecaj straha, nemoci, unutarnjeg krika ( element ekspresionizma)
-intervencija u logiku svijeta ( dadaisticki element)
-problem ljudskog zivota (egzistencijalisticki element)
-simbolicnost (ocevo gađanje jabukom)

Zrinjan, HRVATSKI NA DRZAVNOJ MATURI


boja

  • Registrirani korisnik
  • Postova: 305
  • Spol: Ženski
  • The "earth" without art is just "eh".
  • Respect: +56
Odg: Franz Kafka: PREOBRAZBA
« Prosinac 15, 2012, 13:47:05 »
+1
Evo još malo o Preobrazbi, nadam se da će pomoći
-pripovijetka
-tema: Gregorova preobrazba u kukca
-vrijeme: zaustavljeno, više se odvija u Gregorovoj svijesti nego što stvarno protječe
-prostor: sužen, slika je Gregorove ogoljene unutrašnjosti

Gregor
-vodi jednoličan život
-zarobljen poslom (mrzi ga, radi iz nužde)
-nema prijatelja, djevojku ni društveni život
-žrtva šefa, obitelji
-zatvoren za svijet izvana, okrenut samo obitelji
-živi kao kukac, stoga ga promjena ne začuđuje

-kukac-simbol čovjeka otuđenog od svijeta, ali i samog sebe, gubitak ljudskoga dostojanstva
-obitelj-slika otuđenog svijeta, svijeta bez ljubavi u kojem je sustav vrijednosti poremećen, u kojem čovjek vrijedi samo dok je koristan

Kafkini stvaralački postupci: zanimljiva, začudna priča, nenormalno i fantastično kao normalno, početak in medias res, hladno, objektivno pripovjedanje, opisivanje, unutarnji monolozi, asocijacije